Sagt om Hoppolek

”För två år sedan köpte Habiltering och Hälsa i Stockholm in Hoppolek till Korallen och Lagunen, center för sinnesstimulering. Under dessa två år har många barn och ungdomar varit här och hoppat och snurrat. Det har varit fantastiskt att se deras glädje över att själva få ta kommandot, att själva få bestämma om de vill hoppa, snurra eller kanske bara känna lite kittlande vibrationer under fötterna. Dessutom kan de hoppa så länge de vill, det bestämmer de själva, bara en sådan sak!

Vi har alltid haft som ledstjärna att våra besökare så mycket som möjligt ska få styra och välja sina aktiviteter, att det ska vara roligt att ”träna”, att de ska få möjlighet att utveckla sina förmågor på sina egna villkor. I detta koncept passar Hoppolek så väldigt väl in!”

Personalen på Korallen

 

”Hoppolek har varit en bra investering för oss på Regnbågens korttidshem. Den har använts nästan dagligen och har varit mycket uppskattad av barnen.”

Personalen på Regnbågens korttidshemUppsala 25 juli

 

”Redan efter några veckor började vi tycka att något hade hänt. Hampus blev mer aktiv i sin gåstol och i sin krypvagn. Detta har ”stabiliserats” under terminen och han har blivit starkare. Hampus har också börjat att greppa saker och han lyfter och flyttar dem. Han verkar ha fått mer kontroll över sin kropp. Hoppoleken tränar så mycket utan att det är tråkigt. Öga-hand, det händer något när jag trycker här och om jag ändrar och trycker där händer något annat. Och HELA kroppen får vara med när det händer. Men framför allt att jag SJÄLV får bestämma vad som ska hända, det måste nog vara det bästa. Det tror jag skulle vara Hampus egna ord. Att självständigheten är det bästa och att styra hela kroppen.”

Pernilla Wetterstrand, förälder till Hampus 6 år som önskar att Hoppolek hade varit tillgänglig för 4 år sedan 🙂 man kan ju bara spekulera i vad som hade varit möjligt idag… Önskar också att alla förstår vilken potential denna multifunktionsapparat har för personer med olika funktionshinder. Hoppolek-fan forever!

 

”När man har ett så pass omfattande funktionshinder som vår son Hugo har kan det vara svårt att hitta lek och aktiviteter som passar för just honom. Med Hoppolek får Hugo uppleva hur det är att hoppa och snurra och man ser hur han verkligen njuter. Vi är så glada att Hugos förskola har skaffat en Hoppolek och det värmer ett pappahjärta att se Hugo så glad och nöjd.”

Mikael Nordmark, pappa

 

“Barn- och utbildningsnämnden har sedan flera år beslutat att den gotländska skolan skall vidta åtgärder för att skapa en ”God lärmiljö”, öka resultatorienteringen och fokusera på elevbehoven. Med ”God lärmiljö” menas den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för alla i skolan. Det skall finnas en tillräckligt stor mängd (elever, lärare och ekonomiska resurser) för att skolan skall vara berikande och ge en pedagogisk verksamhet som är likvärdig och kvalitativt bra, med läroplanen som grund. Med stöd från ovanstående och ett genuint intresse och aktivt stöd från skoldirektör Ann-Chatrin Norrevik, ekonomichef Elisabeth Österdahl och förvaltningens ledningsgrupp (som jag själv ingår i) var det naturligtvis självklart för mig att prata mig varm för “mina” elevers starka behov av denna investering.Har man kunnig personal och engagerade föräldrar, som vi har i verksamheten, så är det också en stark framgångsfaktor. Tack än en gång å min verksamhets vägnar, för att du har sett dessa elevers behov!”

 

 Håkan Edlund, särskolechef för Norrbacka grundsärskola och träningsklasser på Gotland (Särskolan på Gotland)

 

På specialförskolan Flöjten, Tamburinen Omsorg, i Täby har man genomfört en mycket noggrann utvärdering av Hoppolek. Du kan ta del av resultatet (pdf) genom att klicka på följande länk:Specialförskolan Flöjtens utvärdering av Hoppolek

 

 “Idag har vi äntligen kommit igång med Hoppolek, det första barnet, en skolflicka har testat. Det blev precis så bra som vi hoppats! Personalen från skolan som var med hade inte sett henne stå så länge med huvudet så rakt. Hon såg glad ut, blev rosig om kinderna. Vi stängde av musiken, det verkade som den mest distraherade. De filmade och tog kort och började genast tänka på fler barn på skolan som skulle komma hit och pröva. Kul!”

Karin Palmqvist, enhetschef på händelseriket Korallen (Händelseriket Korallen) 

 

“Linnea har längtat efter att ha håret utsläppt och snurra runt, för då flyger håret så härligt! Ebba har längtat mest efter vibrationerna för det killar så skönt och roligt i hela kroppen. Vi har också längtat att själv kunna bestämma när och hur man ska dansa och hoppa!”

Monika Westin, specialpedagog, Balders hus, Norrtälje (www.baldershus.com)

 

“Vi har fått möjlighet till att prova Hoppolek under ca 3 mån. Det har verkligen varit glädjefyllt och skratten har varit många. Det har varit riktigt kul både för barnen som har provat och för oss vuxna som har fått vara med. Känslan är underbar då ett barn upptäcker de olika knapparnas funktion och deras tillfredställelse i att själva kunna påverka. Det går knappt att föreställa sig känslan av att helt plötsligt kunna hoppa, snurra och de pirriga vibrationerna som far igenom kroppen. Det har varit en kul träningsform för våra elever som är svår att hitta någon annanstans, just den tydliga känslan av orsak-verkan motiverar och gör det hela till något lustfyllt.  Jag är övertygad om att de positiva resultaten är många och hoppas att vi på Mockasinens träningsskola får jobba ytterligare med Hoppolek i framtiden.”

Niklas Hultqvist, leg. sjukgymnast, träningsskolan Mockasinen (www.mockasinen.alvsjo.stockholm.se)

 

“Han blir aktiv när han står i Hoppoleken och trycker på samtliga knappar själv. Han kan vara sovande när han ställs i Hoppolek, men är klart vaken när han tas ner från Hoppolek.”

Personal på Jorielskolan (www.pysslingen.se)

 

“Vi använder Hoppolek dagligen på Rullen till våra elever som har ståskal. Eleverna på Rullen är på låg eller måttlig begåvningsnivå, vilket innebär att någon inte kan hålla kvar i minnet att ståskalet innebär leka i Hoppolek förrän de väl står där. Oavsett begåvningsnivå förstår och använder alla elever de olika touchkontrollerna för att variera leken på ett utforskande sätt. Att stå i ståskal är nu för våra elever bara förknippat med glädje jämfört med tidigare vi har fått jobba för att hitta motivation. En ytterligare effekt är längre perioder av vakenhet och större uthållighet under pågående aktivitet hos elever som tidigare haft svårt att hålla sig vakna och delta i aktiviteter. Tack Ylva för ditt arbete med att ta fram ett hjälpmedel som verkligen gör träningen till lek och glädje. Hoppolek har en självklar plats på Rullen.”

Anne-Christine Svahn, leg. sjukgymnast och rektor på Heldagsskolan Rullen (www.heldagsskolanrullen.com)

 

“I mitt arbete på Baldershus träningsskola/förskola med elever/barn som är flerhandikappade har jag under en tid fått möjlighet att använda Hoppolek. Det är en fantastisk sensomotorisk uppfinning. Jag är övertygad om att Hoppolek stimulerar koordinationen mellan sinnena och rörelsemönstren hos personer som använder den. Vidare ser jag att den motiverar och stärker eleverna/barnen till självständiga val. Men framför allt märker jag att ungdomarna/barnen har roligt, vilket kanske är det viktigaste av allt!

Monika Westin, specialpedagog, Balders hus, Norrtälje (www.baldershus.com)

Kontakta gärna någon av våra referenser:

Cathe Nordström: 0498-20 42 33
Desideriaskolan, Gotland.

Kajsa Christiansson: 08-591 209 84
Centralskolan, Sigtuna.

Helena Persson: 08-735 51 56
Heldagsskolan Rullen, Solna.

Inger Malm: 08-123 351 30
Händelseriket Korallen, Stockholm.

Monica Westin: 0176-153 91
Baldershus, Norrtälje.